söndag 5 december 2010

En vit Jul?



Nä nån vit jul blir det inte här hemma. Inte om man med vit menar alkolfri. Jag älskar glögg och tycker det är kul att prova nya sorter. Årets årgångs-blossa försöker jag få tag på varje år. Den brukar ta slut fort och den brukar vara god. Årets flaska är en av de snyggaste hittills tycker jag. Guldig och nästan ogenomskinlig, men bara nästan. Designad av BVD När jag jobbade på webbyrån Stockholm Interactive hade vi nöjet att göra om Blossas glögg-sajt varje år. Sista året jag jobbade där var det den bruna flaskan med havtorn och kanel. Vi brukade alltid gissa vilken smak/färg det skulle bli innan vi fick veta det nån gång i september, jag tyckte då att det borde komma en som smakar saffran... och nu har det gjort det! Tyvärr tycker jag inte att den smakar så mycket saffran. Men god är den! Läs mer om Blossas årgångs glöggar genom åren här belowtheclouds.com
Mina favoriter genom åren är Hjortron 05 och Vinteräpple 04.


Årets favorit hittills är istället Åkesons Vita glögg. Gillar överlag de vita bättre eftersom de inte är lika söta. De är jättegoda att dricka kalla (eller rumsvarma) också. Sen vill jag ändå dricka Blossas klassiska röda vinglögg också. Russinen ska helst vara osvavlade och gärna ekologiska som de från Saltå kvarn, gör heller inget att de har så fina förpackningar! Men annars funkar vanliga russin bra och mandeln får gärna vara färdigskalad...

Vad kan du inte vara utan vid jul ? Vilken glögg är din favorit?


5 kommentarer:

  1. ååh glögg! tackar för tipset om att vita glöggar int e lika söta, jag som avskyr sött och specilett FÖR sött, ska ihågkomma detta när jag inhandlar glögg för i år.
    favoritglöggen tillverkas på en speciell bar hemma i jakobstad, receptet ska vara hemligt, men jag tycker mej känna en del som påstrår sig känna till det... vet att glöggreceptet åtminstone innehåller apelsinjuice, rödvin och Jallo men förhållandena känner jag inte till och ej heller resten av receptet - ännu. *inleder genast en forskning*. hoppas ni har det bra i väntan på julen! hälsa alla tre pojkar!

    SvaraRadera
  2. Min glöggfavorit får jag genom att blanda en flaska rött (får vara en billig sort)med en knapp flaska Marlis glöggkoncentrat. Den blir inte heller för söt. Ha det gott i adventstid!

    SvaraRadera
  3. Jag har också guldglöggen på mitt matrumsbord med ett ljus i. Tyckte inte alls den var lika god som en annan från bossa med rom. Den är årets favorit för mig.

    SvaraRadera
  4. Kul att du hittade in till mig :D Visst e 50-tals hus underbara!

    Vi använde en vattenbaserad golvfärg, en oljebaserad e slitstarkare, men den har så lång torktid och luktar så starkt. Det har funkat bra med den här!

    SvaraRadera
  5. Hej på dig!

    Tänk att vi ännu inte fått till att ses...! Jag börjar jobba igen den 10/1. Kanske vi kan få till en "date" i mellandagarna. Vi kommer i stort sett vara hemma.

    Lycka till vidare med plugget!

    Kram kram

    ANKAN

    SvaraRadera