måndag 14 mars 2011

Rum & Trädgård inspirerar

I helgen var jag på mässan Rum & Trädgård i Kista med min favoritbildlärar-kompis Marie. Det var en mycket bra och inspirerade dag. Här kommer en bildkavalkad.

Först från Systrars Sötas fina monter. Det är som namnet antyder två söta systrar som driver företaget (som fanns i Vita villan i Kalmarsand till i höstas). De är precis som jag trötta på "shabby chic" stilen. De har inga såna där fula nyproducerade vita avskavda möbler utan bara äkta vara, oftast inte i vitt. Det är mer, lite industri Junk Style, eller VintageDeco om man ska sätta en etikett på det...
De gillar precis som jag gamla fina förpackningar
Här får ni en känsla av hur montern såg ut
Den vita lampan blev min! Ett riktigt fynd.
Systrarna blandar nytt å gammalt så bra! Ranunklar i emaljhink, enkelt & fint.
Har ju innan skrivit om hyllremsor, dessa vintage var söta, men i fel färg tror jag.
Tänk om man hade ett eget herbarium...dessa kunde man köpa styckvis.

Kärt återseende

Sen lite bilder från en annan favvobutik. Årstiden. Butiken ligger runt hörnet från reklambyrån jag jobbade på i Stockholm. Jag brukade slinka in där på lunchen för att njuta av doften och alla fina stilleben.
Årstiden ligger på drottninggatan 88 precis bredvid underbara Centralbadet

Marie skymtar i spegeln
Supersöt Pelargon framför trädgårdslyktor

Trädgårdsdesign

För ett par år sedan gick jag en kurs i trädgårdsdesign på Slottsträdgården Ulriksdal ihop med Ankan och Sussi. Trädgården anlades av Bo Rappnes föräldrar, han driver den nu och man kan ofta se TV-inslag därifrån på Äntligen hemma. Har verkligen haft glädje av kursen, även om jag skulle behöva göra om ritningen nu ett par år senare när vi bott in oss...

Idéträdgård med kungsängsliljor
Bosse Rappne från Ulriksdal trädgård föreläste. I förgrunden en läcker Prinsesstårta av blommor.

Olsons möbler & Ulriksdals slottsträdgårdar hade en monter ihop. 
Den hade en mer samtida känsla än många andra montrar. Annars var mässan väldigt nostalgisk...
Runt bord i borstad teak med en snurrbar granitplatta i mitten, smart! 
Rottingstolarna skulle jag gärna ha ett par stycken. Från Olsons möbler, Säby Gård
Tänk om man hade ett orangeri!
Lena Orange heter den sprudlande textilformgivaren. 
Hon trycker allt för hand. Respekt!
Tolix liknande pallar i orange och lila
Här följer lite nostalgi i kvadrat...



Jag skulle gärna ha soffan & kuddarna.
Kannan tycker jag är hemsk, gillar inte "fejkgamla" saker
Rolig tävling med fågelbon och holkar

Jag röstade på denna holk



Detta dukade bord gav mig inspiration iför vårt Pingstbröllop
Det kommer inte vara lika storslaget, men idéer kan man inte få för mycket av. Eller?


Det var allt från denna mässa. Hoppas att jag hinner gå på trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar senare i mars...nån som vill följa med?

Tulpanpelare i entrén, effektfullt!

4 kommentarer:

  1. Hej Kompis
    Supersnygga bilder verkligen proffisgt tagna.Jag blir också inspirerad mer trots att jag var där med dig. Tack för din fina beskrivning av mig, pussar och kramar Marie
    PS! När vill du ha din snygga lampa vi har föreställningar onsdag och torsdag denna vecka.

    SvaraRadera
  2. Oj vad många fina bilder. Nu blev jag sugen på att piffa min obefintliga trädgård. Kram

    SvaraRadera
  3. Hej kompis!

    Tack för ett så fint inslag från mässan. Jag ska gå på Nordiska trädgårdar på söndag och jag är laddad till tusen och läääängtar.

    Hoppas att allt går bra och att vårteckningen börjar visa sig i trädgården.

    Kram kram ANKAN

    SvaraRadera
  4. Kul att se mässan genom din lins :)
    Tack för kommentaren! Jag är själv jättenöjd med designen (även om mamma tycker att den förra var "mer jag").. Konstigt det där. Hoppas du har det bra på praktiken!

    SvaraRadera