onsdag 3 mars 2010

Museidag i stan

Igår hade jag en underbar dag i skolan, vi besökte Moderna museet och Nationalmuseum. Det finns ju läkare som ordinerar motion på recept. Jag skulle behöva självmedicinera med besök på konstutställning minst en gång i månaden. Jag får alltid en massa inspiration av det!

Moderna har just nu en utställning av Lee Lozano som är väl värd ett besök. Den börjar med rätt enkla men intressanta teckningar som är väldigt skruvade och har fallosar överallt. Jag gillade hennes senare arbeten bäst med stora målningar med verktygsdetaljer. I slutet fanns ett rum där hon gjort målningar som fick mig att tänka på ett kyrkorum, antagligen för att de var hängda i ett litet rum som och de gav känslan av höga fönster.

På Nationalmuseum har de en utställning som handlar om 2 tavlor av Caravaggio. Den ena har det visat sig senare är en kopia. Förr trodde man att den andra var en kopia. Låter det snurrigt? Tog en stund innan jag fattade hur det hängde ihop men tack vare modern teknik kan man se rester av en skiss på den ena. Den är såklart originalet.  En liten men intressant utställning. Jag passade på att ta en snabbrunda i resten av museet.  Gillar den permanenta utställningen Den moderna formen 1900-2000 . Det finns så många snygga designklassiker där. Bland annat av min favorit kunglighet Sigvard Bernadotte. Ska nog skriva ett inlägg om bara honom framöver. Så mycket snyggt han gjort. Och användbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar